Om snus, tåg, bredband, telefoni och andra fenomen i samhället

Tåg

Kaos säger folk om tågen. De kommer inte, de går inte och om de händelsevis skulle gå blir det inte när de ska.

Nu har vi fått besked från landets högsta höns (förlåt tupp): Tågen ska fungera i närtid. 

Utan att lyckas har Syracusa försökt bena ut begreppen, och har kommit fram till några olika svarsalternativ. Det måste alltså betyda till exempel att:

  • Tågen ska nästan komma  i tid
  • Tågen ska komma när som helst
  • Tågen ska fungera närmaste tiden men antagligen inte i framtiden

I ekonomibilagan i Sveriges största dagstidning Svenska Nyheter kan vi läsa att SJ tillsammans med kommunikationsministern har beslutat att genom en så kallad brandkårsutryckning inkalla en före detta generaldirektör, JB, för att för att få ordning på tågtrafiken och göra tågen mer lönsamma och klimatvänliga.

JB säger bland annat:

- Jag är mer exekutiv än strategisk och är dessutom mycket händig. Därför kommer jag  att ta del i själva det praktiska arbetet och utföra det mesta själv. Först då vet jag att det blir ordentligt gjort och att inga ledningar ramlar ner eller tåg spårar ur.

- Eftersom Bromma flygplats skall läggas ner har jag beslutat att anlägga ett enkelspårigt stickspår till den före detta flygplatsen. Då tågen bara kommer att gå åt ett håll - alltså från Bromma slipper obildningsminister Fridolf Frigolit, som varken vet var han varit, vart han ska eller vad han ska göra, fatta några som helst beslut. Det finns bara ett alternativ och det är bort från ståndpunkten. Hur tågen skall komma till Bromma är ett problem, som politikerna ännu inte har löst.

- I stället för långa energislukande tåg skall vi ha små energisnåla hybridtåg, som även kan gå där det är det inte finns någon räls. De kommer s.a.s. att säga gå spårlöst förbi och hela tågtrafiken kommer att gå som på räls.

- För att ytterligare ur ekonomiskt, ekologiskt och socialt perspektiv effektivisera järnvägen skall trafiken till Norrland, på grund av för stora avstånd, läggas ned. Hållbarheten kommer att öka genom att slitaget på tåg och människor blir mindre.

 

Bredband och mobiltelefoni

Sverige har ett bredbandsmål och det är att vi ska ha bredband i världsklass. Så här kan man läsa i skriften Regeringskansliets bredbandsstrategi: 

  • År 2020 bör 90 procent av alla hushåll och företag ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s.
  • År 2015 bör 40 procent av alla hushåll och företag ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s.
  • Alla hushåll och företag bör ha goda möjligheter att använda sig av elektroniska samhällstjänster och service via bredband.

Kommunerna har ett stort ansvar och Post och Telestyrelsen har ett övervakningsuppdrag. 

Just i dagarna har frågan aktualiserats och det har uppdagats att många människor varken har tillgång till kabeltelefon, mobiltelefon eller bredband via den ena eller den andra metoden. Fler och fler tjänster går idag via nätet. Man ska beställa medicin, kontakta kommunen, deklarera eller betala sina räkningar. Företagare behöver kontakt med sina kunder och distansarbete har blivit allt vanligare. 

Knepen för att få bättre täckning är många. Någon lägger mobiltelefonen på en kaffebryggare, en annan använder en selfiepinne och en äldre man klättrar upp på taket. Utan att ha tillgång till ett vetenskapligt underlag verkar det som om problemen är större i Norrland än i övriga Sverige.

Vi har tidigare fått veta att den blixtinkallade generaldirektören för tågen planerar att lägga ned norrlandstrafiken. Om vi nu matematiskt börjar räkna på lönsamheten för att behålla övrig infrastuktur i Norrland kommer vi fram till att

  • Norrland har en area på 261 292 km², vilket utgör 59 procent av Sveriges yta.
  • Befolkningen uppgår till 1 158 173 vilket utgör 12 procent av Sveriges befolkning.
  • Befolkningstätheten är 4,4 invånare per km².

 

Motsvarande siffror för övriga Sverige är ungefär:

  • Area 186 708 km²
  • Invånare 8 441 840
  • 45 invånare per km² 

Om nu alla norrlänningar flyttar söderut kommer befolkningstätheten att bli 51,4 invånare per km². Om man sprider ut invånarna jämnt kommer varje person att disponera nästan 20 000 m², alltså två hektar. Inte så tokigt med tanke på att befolkningstätheten i Nederländerna är 404 invånare per km² och 1015 i Bangladesh.

Så här kommer ett förslag:

Stäng hela Norrland. Ge alla dem som vill flytta ett bidrag och de som inte vill får bo kvar, men utan varje form av infrastruktur eller annan samhällsservice. 

Rent matematiskt kommer det då att blir betydligt effektivare än att låta folk bo utspridda över hela landet.

För att människor inte av misstag beger sig över gränsen till Norrland, till exempel för att jaga eller åka skidor, kommer ett automatiskt meddelande i mobiltelefonen när man närmar sig gränsen. 

- "Gör en U-sväng nu. Du kommer snart inte att kunna ringa, SMS:a eller använda dig av nätet. GPS-funktionen blir automatiskt avstängd." 

De som ändå skulle utmana ödet och våga ta sig över gränsen kommer att befinna sig i ett tillstånd av total informaionsförvirring. I och för sig inte så ovanligt.

Snus och andra lukter

Det kommer att bli förbjudet att lukta snus på Landstinget i Uppsala. Vi har ett förslag och det är att låta förbudet omfatta alla offentliga arbetsplatser i hela landet. 

För att förbudet skall kunna efterlevas föreslår vi att varje arbetsplats skall ha en spärrvakt. Modellen hämtas från tunnelbanan i Stockholm. Spärrvakten luktar på alla som ska gå in på sin arbetsplats.  De som då luktar snus hänvisas till ett speciellt tandborstningsrum där man kan välja på elektriska eller manuella tandborstar och olika sorters tandkräm. 

Förbudet att lukta illa kommer inte bara att gälla snus. De som av odören att döma glömt att tvätta sig på morgonen eller hällt på sig massor av billig parfym blir avvisade och får gå hem och duscha.  

För att göra systemet riktigt effektivt ska man använda sig av specialla lukthundar.

Det tar lång tid och är dyrt att lära upp en lukthund, därför kommer valpar s.k. traineehundar få vara med och lära av de vuxna hundarna.

Det här innebär att vi inom snar framtid kommer att ha en fullständigt luktfri offentlig sektor. Det går rykten att privat sektor snarast kommer att följa efter. Dessvärre blir det svårare att ställa krav på ideell sektor, framför allt idrottsföreningarna.

 

 

 

 

 

23 Apr 2015