Teos tankar om skolan

Jag heter Teo och är en bordercollie. Jag är 7 år och har precis börjat i skolan.

Förskolan
När jag var yngre gick jag i förskolan. Den var kommunal för kommunen hade bestämt att det inte skulle finnas några privata förskolor.  

Jag tyckte hade varit roligast om jag fått gå tillsammans med mina lekkamrater, men i min förskola kom man från hela kommunen, så alla hundbarn fick åka härs och tvärs med bil eller buss för att komma till skolan. En del bodde i stora villor vid havet, en del i höghus som kallades miljonhus, andra mitt i sta'n, några i hundkojor på landet och några i villaområden.  Man kallade det för integrering. Jag visste först inte vad det ordet betydde, men min husse och matte förklarade för mig att det betydde blandning, och då förstod jag precis, för i skolan var det stora hundar, små hundar, långhåriga afganhundar hundar, kinesiska nakenhundar, blandrashundar och renrasiga hundar. Det fanns en hund som var blind men den hade assistent. 

Alla åldrar skulle gå tillsammans för vi skulle lära av varandra. Det är därför jag kan så många skällsord.

I förskolan, eller dagiset som jag brukar säga, arbetade man med genuspedagogik. Vi fick inte säga pojkhund eller flickhund utan bara hund. Alla skulle vara likadana. Jag fick till exempel inte lyfta på benet, när jag skulle kissa. 
- Här gör vi alla likadant, sa lärarna, här sitter alla ned.

Det var noga med hur vi klädde oss. Flickhundar fick inte ha rosa och pojkhundar fick inte ha blått men gärna tvärtom. Man ska inte stoppa in barnhundar i fack från början, sa lärarna. De måste själva få välja. 

Lärarna gjorde om de gamla sagoböckerna för det skulle inte få finnas någonting som visade om det var en pojke eller en flicka. Hemma har jag en bok om Pippi Långstrump, men på dagiset hette hon Hen Långbyx. Tommy och Annika kallades bara Hen, apan hette Hen Nilsson och den prickiga hästen hette Lilla Den. 

Min bästis Elsa blev retad av de andra hundarna. De kallade henne för gamling för att hon hade grå päls, så hon bestämde sig för att rymma. När hennes matte kom hem från jobbet satt Elsa på trappan. Oj vad matte blev arg. Hon satte Elsa i bilen och åkte tillbaka till dagiset. Där hade lärarna inte ens märkt att hon varit borta. 
- Om det här händer en gång till, sa hon, anmäler jag er för Skolöverstyrelsen. 
- Hund är inte så snäll själv, sa lärarna, hund är en riktig retsticka men vi ska se till att hund inte försvinner. 
När matte åkt hem band de Elsa i ett långt snöre. Sedan kunde hon inte rymma fler gånger. 

Den vanliga skolan
När jag skulle börja den riktiga skolan åkte husse och matte runt till alla skolor för att få veta hur de arbetade och hur de tänkte. Man skulle väl kunna säga att de blivit visa av skadan. Inte en sådan skola till sa de. 

Husse och matte frågade till exempel de olika skolorna:

  1. Vilka är skolans visioner och mål?
  2. Efter vilka pedagogiska principer arbetar skolan?
  3. Hur ser skolan på begreppet integrering?
  4. Hur ser skolan på begreppet genus?
  5. Hur arbetar skolan med individualisering?
  6. Har skolan någon specifik profil?

Sedan berättade de om mig, hur mogen jag är, hur lätt jag har att lära, vilka stora krav jag har på mig själv och hur måna de är om att jag ska lära mig mycket så att jag kan välja min framtid.

Oj, vad olika kommentarer och svar de fick. När husse och matte kom hem satte de sig ned och tänkte efter. Ibland skrattade de bara, men ibland var de helt förtvivlade. Det är inte konstigt sade de då att svenska elever får så dåliga PISA-resultat.

Här är några svar som husse och matte fick från olika skolor:

  1. Visioner och mål? Ja det är väl att hundbarnen ska lära sig en massa olika saker.
  2. Pedagogiska principer? Vi har väl inga direkta principer. De flesta lärarna är ju utbildade.
  3. Integrering? Att alla olika raser ska gå i samma grupp, för att på så sätt utradera skillnaderna mellan hundbarnen. 
  4. Genus? Vi nämner aldrig hundbarnen vid namn och vi pratar aldrig om hon och han. Vi säger hund i stället.Därför har vi känt oss tvungna att slopa sexualundervisningen i förskolan.
  5. Individualisering? Nej, gruppen är viktigare än individen. Alla ska kunna lika mycket om samma saker.
  6. Profil? Tja, men vi säger landmärke i stället. Det finns ett torn på skolan, som syns på långt håll. Därifrån ringer vi, när hundbarnen ska komma in efter rast. 

När husse och matte åkt runt till alla skolor i kommunen blev valet lätt. De bestämde att jag skulle börja i LÄR-skolan. Så här svarade man på frågorna

  1. Visioner och mål. En trygg skola, där lärande står i fokus så att eleverna står rustade inför framtida utmaningar.
  2. Pedagogiska principer. Alla våra lärare är legitimerade och på skolan finns specialkunskaper inom olika pedagogiker för elevernas bästa såsom Freinet, Montessori, Reggio Emilia och Waldorf.
  3. Integrering. Vi använder inte oss av det begreppet. Det missbrukas ofta i politiska sammanhang, när man föser ihop människor. Vi säger inkludering d.v.s. delaktighet då vårt mål är att öka möjligheten för alla elever att uppleva gemenskap och aktivt deltagande.
  4. Genus. Vi strävar efter att alla hundbarn skall känna sig trygga i sina roller och vi arbetar medvetet ur ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv.
  5. Individualisering. Vi har ett tänke- och ett arbetssätt där vi tar till vara och utvecklar alla elevers unika förutsättningar. Det är en process som genomsyrar hela verksamheten.
  6. Profil. Skolan har tydlig idrottsprofil. Idrott och hälsa, med betoning på hälsa, har hög Bildresultat för hundar som idrottarstatus i verksamheten. Vi har ett stort antal elever, som på sin fritid utövar sport och idrott t.ex. fotboll, golf, agility, bordtennis, ridning och friidrott. Vi uppmuntrar våra elever att berätta om dessa för sina skolkamrater. Under idrottsdagar bjuder vi in representanter från olika föreningar till populära s.k. pröva-på-dagar. 

Det var ett lätt val för husse och matte. Naturligtvis pratade de med mig också. LÄR-skolan  är precis en sådan skola, som jag vill gå i. Inte en massa tjafs om att jag inte får lyfta på benet, och så säger de mitt namn.  Nästan alla hundar är kompisar. Fast visst händer det att vi blir osams. När jag blir arg reser jag ragg och visar tänderna. Och så morrar jag. Men jag slåss inte. Det tycker jag är onödigt. Lärarna säger att jag är en riktig ledartyp eftersom jag är så bra på att lösa konflikter. Det har jag lärt mig av husse.

Mina bästa ämnen är idrott, matte, svenska och engelska. Nästa år ska jag läsa spanska. Först ska jag bli golfproffs och sedan ska jag bli ingenjör. Då ska ja läsa på Chalmers. /Teo

 

 

 

 

 

28 okt 2018